piątek, 15 lipca 2016

Konsolidacja w handlu internetowym

Meituan-Dianping 美团点评网 , największa chińska spółka na szybko rozwijającym się rynku handlu online-offline (O2O) oznajmiła dzisiaj, że w czerwcu zanotowała rekordową ilość 11,5 mln zamówień. Ze spółką współpracuje prawie 4,32 mln sprzedawców.

Meituan-Dianping zajmuje się zamówieniami grupowymi przez internet i publikowaniem ocen i komentarzy klientów na wzór amerykańskich firm Groupon i Yelp.

Jeszcze kilka lat temu istniało w Chinach około 5 tys. stron internetowych zajmujących się tym rodzajem handlu. Meituan został założony w 2010 r. w Pekinie przez Wang Xing i jest jedną z niewielu firm, które wyszły zwycięsko z tej walki o przetrwanie kopiując model biznesowy amerykańskiego Groupon i szybko rozszerzając zasięg działalności poprzez docieranie do klientów w mniejszych miastach. Firmie udało się w pierwszej fazie działalności uzyskać finansowanie amerykańskiego Sequoia Capitals, a później udziały w firmie kupił chiński gigant internetowy Alibaba.

Najpoważniejszy konkurent Meituan, Dianping wzorował się na modelu amerykańskiego Yelp, ale z finansowa pomocą Tencenta (największego rywala Alibaby) i innych inwestorów zaczął odnosić sukcesy na rynku zamówień grupowych.

Pomimo tej rywalizacji, a może ze względu na wyniszczające obie firmy skutki wojen cenowych i walki o klienta, w końcu zeszłego roku obie firmy ogłosiły plany połączenia się. Zapowiedzi te nieprzypadkowo zbiegły się w czasie z wejściem na rynek zamówień grupowych innego chińskiego giganta Baidu (kupił Nuomi), co oznacza że chęć stonowania intensywności wojen cenowych może być trudna do osiągnięcia.

W styczniu br. Meituan i Dianping oznajmiły że połączenie spółek, które kosztowało 3,3 mld USD stało się faktem. W nowej strukturze obie firmy zachowały swoją autonomię organizacyjną. Wartość nowej spółki rynki finansowe wyceniły na 18 mld USD. Była to jedna z największych transakcji w historii chińskich spółek internetowych.

W chińskim handlu internetowym nadeszła faza walki gigantów, a głównym polem rywalizacji stały się urządzenia mobilne. Już kilka lat temu Chiny stały się największym rynkiem takich urządzeń, wyprzedzając USA, a liczba ich użytkowników szybko rośnie.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz