piątek, 22 lipca 2016

Szybciej nie znaczy lepiej: chiński rząd kontynuuje rozbudowę kolei dużych prędkości

Ministerstwo Transportu ChRL ogłosiło wczoraj, że do końca 2020 r. wybuduje 30 000 km nowych linii kolejowych, z czego 11 000 km będzie przeznaczonych dla kolei dużych prędkości, doprowadzając tym samym ogólną długość tego typu połączeń do 30 000 km. Ministerstwo zapowiedziało, że nowe połączenia powstaną zwłaszcza w oddalonych od wybrzeża środkowych i zachodnich Chinach. Według planów w 2020 r. około 80% miast mających ponad 1 mln mieszkańców zostanie połączone siecią kolei dużych prędkości. Urzędnicy szacują wydatki związane z tymi planami na 3,8 biliona CNY.

Pomimo tego, że Chiny posiadają już największą na świecie sieć kolei dużych prędkości, większość z tych linii jest nierentowna i wymaga ciągłego dofinansowywania z budżetu, a rozbudowa związanej z tym infrastruktury obfitowała w praktyki korupcyjne, to jednak tamtejszy rząd w dalszym ciągu traktuje te inwestycje jako koło napędowe i recepta na bolączki przeinwestowanej gospodarki.

Takie podejście do problemu przypomina homeopatyczną formułę leczenia przez aplikowanie lekarstwa podobnego do choroby: chęć ograniczenia nadmiernych mocy przerobowych przedsiębiorstw, często spowodowanych nieprzemyślanymi i olbrzymimi inwestycjami publicznymi, a jednocześnie podtrzymywanie owych inwestycji publicznych, które mają właśnie pomóc zadłużonym firmom wyjść z kryzysu.

Koszt budowy kolei dużych prędkości jest ponad dwa razy większy niż zwykłych linii, a inwestycja o wiele trudniejsza do zbilansowania przede wszystkim dlatego że linia taka nie może być używana przez pociągi towarowe (droższe bilety powodują zmniejszenie popytu, a zbyt tanie wymagają dofinansowania). Najważniejsza chińska linia kolei dużych prędkości, Pekin-Szanghaj, dopiero w zeszłym roku, po 4 latach od otwarcia, przestała przynosić straty. Wszystkie inne tego typu połączenia z uwagi na mniejsze zapotrzebowanie mają niewielkie szanse na osiągnięcie tego stanu w przewidywalnej przyszłości.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz