wtorek, 9 sierpnia 2016

China Film Co. Ltd. wchodzi na giełdę w Szanghaju

Dzisiaj na giełdzie w Szanghaju miał miejsce długo oczekiwany debiut China Film Co. Ltd. (600977.SS), państwowej spółki z branży filmowej. Firma wyemitowała 467 mln akcji, gromadząc w ten sposób 4,09 mld yuanów nowego kapitału (614 mln USD). Jest to największa jak do tej pory emisja akcji z tego sektora na chińskiej giełdzie. Zebrane fundusze posłużą, według deklaracji spółki, inwestycjom związanym z produkcją filmową i telewizyjną oraz rozwojem sieci kin cyfrowych.

Akcje spółki od razu gwałtownie poszły w górę przewyższając szybko kurs otwarcia o maksymalnie dopuszczalne 44%, kiedy to jej notowania zgodnie z przepisami zostały zawieszone.

China Film Co. Ltd. już w 2014 roku przygotowywał się do debiutu giełdowego, ale te plany zostały wtedy niespodziewanie odłożone w czasie. Obecną emisję akcji przygotował i doprowadził do skutecznego końca najważniejszy państwowy bank inwestycyjny CITIC Securities.

China Film Co. Ltd. jest częścią największego i najważniejszego państwowego koncernu medialnego China Film Group Corporation 中国电影集团公司, w ramach grupy zajmuje się produkcją i dystrybucją filmów kontrolując 17,6% wpływów ze sprzedaży biletów i 58.3% rynku dystrybucji filmów. Po wejściu spółki na giełdę państwowy holding zachował nad nią kontrolę, ale jego udziały zmniejszyły się z 93% do 67%.

W pierwszym kwartale br. spółka zanotowała wzrost przychodów aż 54,8%, które wyniosły 331 mln yuanów, m.in. dzięki tak popularnym filmom jak komedia „The Mermaid” czy animacja „Kung Fu Panda 3”, koprodukcja amerykańsko-chińska.

W rządowych planach stopniowego ograniczania roli przemysłu ciężkiego w gospodarce i zwiększania znaczenia sektora usług potencjał rozwojowy przemysłu filmowego ma duże znaczenie.

Chiński przemysł filmowy, zdominowany dawniej przez firmy państwowe, przeżywa okres dynamicznego rozwoju, a inwestorzy prywatni, tacy jak Wanda Group 万达集团właściciel największej w Chinach sieci kin, czy Alibaba Pictures Group 阿里巴巴影業 - najwyżej do tej pory wyceniana chińska spółka filmowa i notowana na giełdzie w Hongkongu część imperium internetowego Alibaba Group, stali się ważną jego częścią energicznie walcząc o udziały w rynku i zmuszając firmy państwowe do bardziej agresywnych zachowań.

Jest się o co bić. W ostatnich dziesięciu latach wzrost dochodu ze sprzedaży biletów kinowych plasował się na poziomie 25% rocznie. Według szacunków już w przyszłym roku Chiny staną się największym rynkiem dla tej gałęzi gospodarki odbierając palmę pierwszeństwa Stanom Zjednoczonym.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz