poniedziałek, 8 sierpnia 2016

Chiny wciągają Rosję w liberalizację dalekowschodniego handlu granicznego i transportu tranzytowego

 Dzisiaj rozpoczęły się coroczne targi międzynarodowe w graniczącym z Rosją północno-wschodnim portowym mieście Suifenhe 绥芬河 (prow. Heilongjiang). Suifenhe jest ważnym punktem granicznym, węzłem transportowym i lokalnym ośrodkiem wymiany handlowej między obu krajami. Jak donosi Xinhua, w targach bierze udział ponad czterysta firm z Chin, Rosji, Korei Płd., Japonii i innych krajów.

Dla pogrążonych w problemach stagnacji gospodarczej i kulejącego państwowego przemysłu ciężkiego północnych prowincji Chin takich jak Heilongjiang i Jilin, liberalizacja handlowa i komunikacyjna na lokalnych przejściach granicznych z Rosją jest szansą na restrukturyzację i nowe miejsca pracy w rejonach strukturalnego bezrobocia. Strona rosyjska do planów liberalizacji wymiany międzygranicznej podchodzi zazwyczaj bardziej ostrożnie, ale w obecnych czasach skomplikowanych gier geopolitycznych i nakładających się na to problemów opartej na eksporcie ropy rosyjskiej gospodarce, stała się o wiele bardziej na takie inicjatywy otwarta. Po wielu latach chińskich zabiegów, w kwietniu br. została ostatecznie utworzona specjalna strefa ekonomiczna Suifenhe-Dongning, mająca podnieść rangę i znaczenie tamtejszego przejścia granicznego. Strefa ta jest odległa od stolicy prowincji Harbinu (Heilongjiang) o ok. 500 km, a od rosyjskiego Władywostoku jedynie o 200 km.

Dla chińskich producentów szczególnie istotne jest połączenie transportowe z rosyjskimi portami dalekowschodnimi we Władywostoku i Nachodce, które nie tylko oferują dogodne połączenia z portami południowokoreańskimi i japońskimi, ale stanowią dla północnych regionów Chin alternatywę dla połączeń z krajowymi portami w Szanghaju i Kantonie.

30 marca br. ruszyło nowe, cotygodniowe, połączenie kolejowe dla przewozów towarowych z Harbinu do Władywostoku przekraczające granicę w strefie Sueifenhe. Przy obecnych taryfach kolejowych cena przewozu kontenera jest konkurencyjna w porównaniu z połączeniem przez porty prowincji Liaoning: Dalian i Yingkou.

Obie strony, chińska i rosyjska, mają nadzieję że ułatwienia w handlu granicznym odwrócą trend zmniejszającej się bilateralnej wymiany handlowej. W 2015 r. wymiana ta spadła aż o 22,4% w stosunku do 2014 r. i wyniosła 69 mld USD. Chińczycy liczą również na to, że nowa strefa ekonomiczna przyciągnie południowokoreańskich i japońskich inwestorów, tradycyjnie najbardziej aktywnych w tym regionie.

China Daily donosi dzisiaj o nowych ułatwieniach na innym ważnym chińsko-rosyjskim przejściu granicznym Fuyuan 抚远市 położonym niedaleko spornej do niedawna wyspy Heixiazi przy ujściu Ussuri do Amuru. Przejście to oferuje obecnie jedynie transport rzeczny który w zimie praktycznie zamiera, ale po uzgodnieniach obu stron niedługo zostanie otwarte połączenie drogowe. Dzięki temu przepustowość przejścia zostanie wielokrotnie zwiększona, co jest szczególnie ważne ze względu na niewielką odległość od Chabarowska (30 km), obok Władywostoku największego rosyjskiego miasta na Dalekim Wschodzie (ponad 600 tys. mieszkańców). Lokalne władze obu krajów spodziewają się, że po otwarciu przejścia drogowego stanie się ono największe na całej rosyjsko-chińskiej granicy i obsłuży rocznie ok. 2 mln osób.

źródło: Google Maps

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz