poniedziałek, 29 sierpnia 2016

Nowa państwowa firma ma ziścić marzenia władz o krajowej produkcji silników lotniczych

W ostatnich dniach władze chińskie powołały do życia nowy państwowy podmiot gospodarczy, Aero Engine Corporation of China (AECC), który ma wreszcie z sukcesem wprowadzić w życie wieloletnie plany i wysiłki rządowe dotyczące budowy krajowych silników lotniczych. Pozwoli to lokalnemu przemysłowi lotniczemu całkowicie uniezależnić się od importowanych technologii.

Akcjonariuszami AECC są: chiński rząd, lokalne władze Pekinu i dwa dominujące w branży lotniczej państwowe holdingi: Aviation Industry Corporation of China (AVIC) i Commercial Aircraft Corporation of China (Comac). Nowa firma dysponuje 50 mld yuanów (ok. 7,5 mld USD) kapitału zakładowego i już na starcie zatrudnia 96 tys. osób.

AECC postała na podstawie rządowych dyrektyw konsolidujących branżę, wchłaniając w swoje struktury trzy dotychczas istniejące przedsiębiorstwa państwowe zajmujące się produkcją silników lotniczych: AVIC Aviation Engine Corp., AVIC Aero-Engine Controls Co. i Sichuan Chengfa Aero-Science & Technology Co. Wszystkie były spółkami giełdowymi zależnymi od państwowych holdingów, które w marcu tego roku ogłosiły planowaną konsolidację.

AECC ma zająć się wszystkimi fazami konstrukcji silników lotniczych: projektowaniem, produkcją i testowaniem.

Pomimo wysiłków władz, które od dziesięcioleci finansowały próby konstrukcji rodzimych silników lotniczych, rezultaty nie są jak dotychczas zadowalające. Dlatego też w zaprojektowanym i wyprodukowanym ostatnio przez Comac samolocie pasażerskim ARJ21 wykorzystano silniki amerykańskiego General Electric. W będącym wciąż w fazie konstrukcji modelu większego samolotu pasażerskiego, C919 , mającego rywalizować z Boeingiem i Airbusem, Comac planuje użycie silników produkowanych przez CFM International (joint venture GE i francuskiej Snecma).

Chińscy producenci wytwarzają silniki do samolotów wojskowych, które nie są poddane tak rygorystycznym wymaganiom dotyczącym bezpieczeństwa jak przy produkcji cywilnej, ale nie są w stanie zaspokoić wszystkich wymagań armii. Bardziej zaawansowane technologicznie jednostki napędowe są importowane z Rosji.

Konsolidacja w branży silników lotniczych jest częścią szerszej strategii chińskich władz, które w najnowszym 5-letnim planie rozwoju położyły szczególny nacisk na stworzenie z wybranych przedsiębiorstw państwowych „narodowych potentatów” w branżach z najlepszymi perspektywami rozwoju. Produkując przy użyciu najnowocześniejszych technologii mają one skutecznie konkurować z międzynarodowymi korporacjami nie tylko na rynku krajowym, ale także w skali globalnej.

W niedzielnym oświadczeniu, opublikowanym przez państwowe media, prezydent Xi Jinping wezwał do podjęcia „wzmożonych wysiłków” w badaniach, rozwoju i produkcji silników lotniczych oraz turbin gazowych, aby uczynić z Chin supermocarstwo w branży lotniczej. Prezydent Xi podkreślił, że sukces na tym polu sprawi że Chiny staną się silniejsze nie tylko gospodarczo, ale również militarnie.

Podobnie brzmiące oświadczenia władz chińskich towarzyszą kilkudziesięcioletniej już historii chińskiego przemysłu lotniczego, który zarejestrował w międzyczasie wiele wzlotów i upadków, również w aspekcie restrukturyzacji i konsolidacji przedsiębiorstw niezmiennie państwowych...

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz