poniedziałek, 12 września 2016

Połączenie kolejowe z Afganistanem w ramach „Nowego Jedwabnego Szlaku”

W zeszłym tygodniu została otwarta pierwsza linia kolejowa łącząca Chiny z Afganistanem. Linia ta jest odnogą już istniejącej, łączącej wschodnie wybrzeże Chin z Europą Zachodnią przez Kazachstan i Rosję, i powstała w ramach rządowego projektu „Nowego Jedwabnego Szlaku”, mającego za zadanie wzmocnienie połączeń komunikacyjnych i wymiany handlowej z państwami Azji i Europy. Nowa linia kolejowa kończy się w afgańskim mieście Hairatan leżącym przy granicy z Uzbekistanem i skraca transport towarów ze wschodnich Chin do dwóch tygodni. Do tej pory wymiana towarowa między obu krajami korzystała z połączeń drogowych biegnących przez Pakistan, a przeciętny czas transportu wynosił od trzech do sześciu miesięcy.

Zgodnie z ustaleniami, pociągi towarowe z czterdziestoma pięcioma kontenerami będą kursowały dwa razy w miesiącu z chińskiego Haimen 海门 (niedaleko Szanghaju) do afgańskiego Hairatan. Po dotarciu do terminala w Afganistanie, towary będą transportowane jedną z dwóch istniejących w Afganistanie linii kolejowych do Mazar-e-Sharif, trzeciego pod względem wielkości miasta afgańskiego oddalonego 75 km od granicy. Linia kolejowa Hairatan – Mazar-e-Sharif została zbudowana z funduszy Asian Development Bank i oddana do użytku w 2010 r.

Chiny są już teraz największym inwestorem w Afganistanie, ale znajdują się dopiero na piątym miejscu pod względem bilateralnej wymiany handlowej. Nowa linia kolejowa ma pomóc w szybkim rozwoju wzajemnego handlu.

Dla Afganistanu, nękanego od dziesięcioleci wojną domową i pozbawionego dostępu do morza, kontakty z Chinami traktowane są jako wartościowa przeciwwaga dla wpływów swojego najważniejszego sąsiada, Pakistanu. W dłuższej perspektywie Afganistan aspiruje również do powrotu na swoje historyczne miejsce ważnego regionu tranzytowego między Azją i Europą.

Spodziewanym skutkiem nowego połączenia towarowego powinien być wyraźny spadek cen chińskich produktów importowanych do Afganistanu a co za tym idzie znaczne zwiększenie ich konsumpcji oraz ograniczenie inflacji, będącej jedną z bolączek lokalnej gospodarki. Obecnie wartość towarów importowanych z Chin liczona jest jedynie w dziesiątkach milionów dolarów. Pierwszy transport inaugurujący połączenie dostarczył towary o wartości 4 mln USD takie jak tkaniny, ubrania i materiały budowlane. Afganistan zaspokaja przez import aż 90 procent swojego zapotrzebowania na ropę, gaz, materiały budowlane a także na towary konsumpcyjne takie jak żywność, tkaniny i elektronika.

Chiny od dawna są zainteresowane rozwojem wzajemnych stosunków nie tylko ze względu na strategiczne położenie Afganistanu, ale również ze względu na jego zasoby surowcowe. W 2007 r. Metallurgical Corporation of China otrzymała licencję na wydobywanie miedzi z najbogatszych afgańskich złóż tego surowca, a China National Petroleum Corp. w 2011 r. wygrała przetarg na poszukiwania ropy naftowej. Do chwili obecnej poziom wydobycia tych surowców jest jednak mocno ograniczony częściowo ze względu na niedostatecznie rozwiniętą lokalną infrastrukturę.

Zgodnie z planami obu rządów, nowa linia kolejowa ma nie tylko służyć importowi chińskich towarów, ale też stanowić główną trasę dla eksportu do Chin afgańskiej miedzi. Kraj ten jest również liczącym się eksporterem szafranu, marmuru, lapis lazuli i wysokiej jakości wełny.

Planom rozwojowym może przeszkodzić niestabilna sytuacja polityczna w tym regonie, a zwłaszcza nieustannie trwająca w Afganistanie wojna domowa i związane z tym zagrożenie atakami terrorystycznymi oraz porwaniami. Według danych Afgańskiej Izby Gospodarczej, tylko w lipcu zostało porwanych co najmniej trzydziestu pięciu kupców i przedsiębiorców. Tym niemniej uniezależnienie się od tranzytu przez Pakistan może zmniejszyć część zagrożenia terrorystycznego.

Innym problemem może być zapewnienie dochodowości projektom komunikacyjnym i infrastrukturalnym, których powstanie było motywowane przede wszystkim czynnikami politycznymi.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz