czwartek, 8 września 2016

Turystyka zagraniczna coraz bardziej popularna

Wszystko wskazuje na to, że obecny rok będzie rekordowy dla chińskiej turystyki zagranicznej. Według wstępnych przewidywań i szacunków China Tourism Academy oraz obsługującej karty płatnicze UnionPay, w tym roku wyjedzie za granicę 133 mln chińskich turystów, co stanowi wzrost o 11,5% w stosunku do roku ubiegłego.

Raport China Tourism Academy i UnionPay potwierdza utrzymanie się Hongkongu, Makao i Tajwanu jako najpopularniejszych kierunków turystycznych. Na następnych miejscach znalazły się Tajlandia, Korea Płd. i Japonia.

Twórcy raportu podkreślają, że Europa Wschodnia, Ameryka Południowa i Azja Centralna przedstawiają największy potencjał wzrostu ze względu na zagrożenia terrorystyczne w Europie Zachodniej i rosnące zainteresowanie chińskich turystów nowymi lub mniej uczęszczanymi szlakami. Wzrastająca zamożność chińskiej klasy średniej powoduje, że zmieniają się jej nawyki dotyczące spędzania wolnego czasu, a dominującą do tej pory turystyka związana z zakupami zaczyna tracić na znaczeniu na rzecz szukania egzotycznych wrażeń i chęci poznawania odmiennych kultur i stylów życia.

Chińscy turyści wydali w zeszłym roku za granicą 104,5 mld USD, co oznacza 16,6 procentowy wzrost w stosunku do 2014 r. Tak znaczne sumy wydawane przez chińskich konsumentów za granicą spowodowały, że wiele krajów wprowadziło ułatwienia wizowe aby skorzystać z ich rosnącej siły nabywczej.

Hongkong , tradycyjny kierunek chińskiej turystyki zagranicznej, nie stracił wprawdzie na znaczeniu, ale musiał dostosować się do zmieniających warunków gospodarczych i potrzeb chińskich konsumentów. Spowolnienie gospodarcze w Chinach spowodowało kryzys hongkońskiej branży wyrobów luksusowych, uzależnionej od bogatych turystów z tego kraju. Jej miejsce zajęła branża ubezpieczeń, korzystając z masowego wykupywania przez Chińczyków polis zdrowotnych i ubezpieczeń na życie, uważanych za znacznie pewniejsze i oferujące lepsze warunki niż ich krajowe odpowiedniki.

Po ochłodzeniu kontaktów na linii Pekin-Tajpej po wygranych ostatnio na Tajwanie wyborach prezydenckich przez kandydatkę pro-niepodległościowej Democratic Progressive Party, władze w Pekinie wykorzystały wypadek na wyspie autokaru z chińskimi turystami aby ograniczyć ten kierunek podróży. Ograniczenie to od razu zostało boleśnie odczute przez szybko rozwijający się i coraz ważniejszy dla lokalnej gospodarki sektor obsługujący chińskich turystów.

Europa Zachodnia, pomimo ostatnich problemów związanych z kryzysem imigranckim i zamachami terrorystycznymi, stanowi również perspektywiczny kierunek rozwoju chińskiej turystyki. Fosun, szanghajski holding inwestycyjny, po głośnym zakupie w ubiegłym roku Club Med, znanej francuskiej firmy usług turystycznych, w ostatnich dniach założył joint venture z inną słynną firmą z tej branży: Thomas Cook Group. Współpraca ta ma na celu zaoferowanie luksusowych pakietów turystycznych dla zamożnych chińskich konsumentów do ponad 40 miejsc w Europie, Ameryce Płn. i Płd., Azji Płd.-Wsch. a także wewnątrz Chin. Fosun spodziewa się, że rynek usług chińskiej turystyki zagranicznej będzie wzrastał corocznie o 20% w najbliższych latach.

Badania rynkowe przeprowadzone w zeszłym miesiącu przez bank HSBC potwierdziły duży potencjał rozwoju usług bazujących na obsłudze zagranicznej chińskich turystów. HSBC ocenia że w ciągu najbliższych dziesięciu lat nastąpi podwojenie liczby zagranicznych podróży Chińczyków.

HSBC ankietował 2 tys. młodych przedstawicieli klasy średniej w wieku od 18 do 34 lat i rocznym dochodzie przekraczającym 120 tys. yuanów (ok. 18 tys. USD). Ponad dwie trzecie ankietowanych wprawdzie posiadało paszport, ale wielu z nich nie doświadczyło jeszcze wyjazdu poza granice kraju. Rozwój chińskiej turystyki zagranicznej dopiero się rozpoczyna...

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz