wtorek, 27 grudnia 2016

Chiński producent baterii do samochodów elektrycznych CATL planuje światową dominację

Wspierani przez władze chińscy producenci baterii do samochodów elektrycznych przeznaczają znaczną część środków na badania rozwojowe i inwestycje, żeby nie tylko zdominować rynek krajowy, ale także stać się liczącymi graczami na rynkach międzynarodowych.

Contemporary Amperex Technology Ltd (CATL) druga, obok BYD Co Ltd., największa chińska firma produkująca baterie samochodowe, powstała zaledwie pięć lat temu, i jak donosi Reuters jest kreowana przez tamtejsze władze na „narodowego potentata”, który ma za zadanie nie tylko odebrać zagranicznym inwestorom udziały w krajowym rynku, ale także stać się w niedalekiej przyszłości dominującym producentem w skali światowej.

Żeby sprostać wymaganiom rywalizacji z japońskim Panasonic Corporation i koreańskim LG Chem Ltd oraz nadążyć za potrzebami szybko rozwijającego się chińskiego rynku samochodów elektrycznych, CATL potroił w mijającym roku produkcję baterii litowo-jonowych.

W październiku firmie z Ningde (prowincja Fujian) udało się pozyskać od inwestorów nowe środki na rozwój, a jej wartość została wyceniona na 80 mld CNY (11,5 mld USD). CATL nie jest jeszcze notowany na giełdzie, a z uwagi na skomplikowane i czasochłonne procedury nowych emisji akcji, kierownictwo spółki zdecydowało, że do pozyskiwania nowych funduszy zostanie wykorzystana pekińska platforma wymiany akcji typu OTC. Firma ma nadzieję, że w ten sposób uda jej się do 2020 r. pozyskać kapitały w wysokości co najmniej 30 mld CNY.

Nowe środki mają umożliwić CATL realizację planów sześciokrotnego wzrostu produkcji do 50 GWh w 2020 r., co może sprawić że firma odbierze fabryce Tesli w Nevadzie (USA) miano największego na świecie producenta baterii do samochodów elektrycznych.

Kluczową rolę w planach światowej dominacji firmy odgrywają rządowe subsydia i wytyczne władz wspierające rozwój rodzimych technologii. Ponieważ rządowe regulacje uniemożliwiają ubieganie się o subsydia firmom, które posiadają zagranicznych inwestorów, CATL specjalnie w tym celu zerwał wszelkie oficjalne powiązania ze swoim początkowym partnerem biznesowym, japońskim TDK.

Wydaje się jednak, że dzięki osobie założyciela CATL Robina Zeng, obie firmy w dalszym ciągu ze sobą współpracują pomimo braku oficjalnych powiązań kapitałowych. Zeng, jeszcze przed utworzeniem CATL, założył spółkę o podobnej nazwie: Amperex Technology Ltd (ATL), w której liczącym się udziałowcem stał się TDK. ATL miało początkowo 15 procentowy udział w CATL, ale w zeszłym roku sprzedało go i obecnie jest kontrolowane przez TDK. Źródła Reutersa potwierdzają, że współpraca między CATL i ATL jest w dalszym ciągu kontynuowana.

Rządowe plany dotyczące konsolidacji sektora produkcji baterii do samochodów elektrycznych są dla CATL bardzo obiecujące. W listopadzie Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informatycznej (MITI) ogłosiło wstępne propozycje nowych regulacji dla tego sektora, których głównym punktem jest czterdziestokrotne podniesienie minimum produkcyjnego do 8 GWh. Obecnie tylko BYD i CATL są w stanie bez problemu spełnić te wymagania, a dwie inne firmy Hefei Guoxuan High-Tech Power Energy Co Ltd i Tianjin Lishen Battery Joint-Stock Co Ltd mają realne szanse na przekroczenie planowanego minimum produkcyjnego w przyszłym roku.

Rządowe założenia rozwoju produkcji baterii do samochodów elektrycznych do 2020 r. zawierają takie punkty, jak zmniejszenie o połowę kosztów produkcji 1 kWh do 1 yuana i zmniejszenie do jednej trzeciej jednostkowej objętości. Aby sprostać rządowym wymaganiom i nie zawieść urzędniczego zaufania, CATL intensywnie inwestuje w badania rozwojowe i obecnie zatrudnia w swoich laboratoriach ponad 1000 osób.

Światowe doświadczenia z rządowymi inicjatywami wspierającymi rozwój „narodowych potentatów” i liderów branż ocenionych przez urzędników jako „rozwojowe” są różne, z przewagą tych negatywnych. W przypadku Chin nie powinno być inaczej, ale szybki rozwój tamtejszego rynku wewnętrznego i jego olbrzymi potencjał, oraz wzajemna rywalizacja przedsiębiorstw skuszonych perspektywami rządowych subsydiów i wysokich zysków, może pomóc w tym aby wybrane na „narodowych potentatów” firmy nie rozwijały się w zanadto „cieplarnianych” warunkach. Plany międzynarodowej ekspansji mogą okazać się w tym zakresie nieocenioną pomocą.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz