środa, 4 stycznia 2017

Maersk wchodzi w logistyczną współpracę z Alibabą

Reuters donosi że duński Maersk, światowy lider morskiego transportu kontenerowego, zawarł umowę z Alibaba Group, największym chińskim operatorem platform handlu internetowego, dotyczącą bezpośredniej rezerwacji online usług transportowych duńskiej firmy.

Rezerwacja transportu kontenerowego jest od 22 grudnia ubiegłego roku możliwa w serwisie internetowym Alibaby OneTouch, przeznaczonym dla małych i średnich firm eksportowych. Wpłacenie depozytu za pomocą zintegrowanych z serwisem płatności online gwarantuje klientom Maerska niezmienność ceny usługi transportowej.

W początkowej fazie usługa rezerwacji transportu morskiego Maerska poprzez serwis OneTouch będzie ograniczona do kilku najważniejszych portów chińskich, takich jak Szanghaj i Ningbo, na liniach łączących je z wybranymi portami w Europie i Azji, ale usługa ma być stopniowo rozszerzana.

Do tej pory dominującym sposobem rezerwacji przestrzeni kontenerowej w transporcie drogą morską było korzystanie z usług pośredniczących firm spedycyjnych. Zmniejszające się zapotrzebowanie na usługi transportu morskiego nastąpiło po okresie wieloletniego boomu w handlu międzynarodowym i spowodowało zaostrzenie konkurencji w branży, która stanęła przed problemem przewagi podaży nad popytem. Wymusza to na firmach szukanie możliwości obniżania kosztów działalności. Dostępne coraz powszechniej nowe rozwiązania technologiczne umożliwiają eliminowanie potrzeby korzystania z pośredników, bądź też integrowanie usług logistycznych z całościową obsługą klienta poprzez platformy handlu internetowego.

Możliwości bezpośredniej rezerwacji usług transportu morskiego u operatorów żeglugi kontenerowej, której dostępność powinna się z czasem rozszerzać, zmniejsza rolę firm spedycyjnych i ich kontrolę nad cenami usług. Jednoczesnie liderzy handlu internetowego, tacy jak amerykański Amazon i chiński Alibaba, inwestują w firmy logistyczne dające im większą kontrolę nad przepływem zamawianych i kupowanych za pośrednictwem swoich platform towarów. Z tego powodu nieobecny na chińskim rynku Amazon, założył tam firmę spedycyjną oraz wyleasingował samoloty, aby usprawnić transport zamówień od chińskich dostawców.

Dominująca na chińskim rynku handlu internetowego Alibaba Group również dołączyła do swojego holdingu firmy usług przewozowych i magazynowych. Ponadto, kupiony przez Alibabę w 2010 r. internetowy serwis logistyczny OneTouch oferuje małym i średnim chińskim eksporterom kompleksową obsługę transportową i celną, a klienci serwisu mogą poprzez internet zamówić transport lotniczy i usługi kurierskie. OneTouch obsługuje dodatkowo platformę biznesową typu B2B Alibaby.

Rzecznik Maerska zaprzeczył intencjom firmy wyeliminowania pośredników z usług związanych z transportem morskim, ale potwierdził nową strategię polegającą na używaniu w coraz szerszym zakresie internetu do bezpośredniego docierania do klientów ze swoimi ofertami. W tym celu Maersk zamierza wykorzystywać wyspecjalizowane i dobrze funkcjonujące platformy firm internetowych, zamiast samemu zakładać i utrzymywać tego typu przedsięwzięcia.

Współpraca firm z branż żeglugi kontenerowej i handlu internetowego wydaje się być logicznym i naturalnym trendem rozwojowym. O wiele dynamiczniejszą stroną jest tutaj niewątpliwie e-handel, którego coraz liczniejsze próby dołączenia do swojego pakietu usług również tych związanych z transportem i logistyką dotyczą też transportu lotniczego, ale specyfika transportu morskiego powoduje, że trudno sobie wyobrazić podobne próby wyeliminowania pośrednictwa w tym sektorze. Wróży to dobrze zacieśnianiu współpracy między Maerskiem i Alibabą.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz