poniedziałek, 9 stycznia 2017

Nokia 6 - pierwszy smartfon z Androidem kultowej marki dostępny tylko w Chinach

Fiński HMD Global ogłosił w niedzielę (8 stycznia) wprowadzenie do sprzedaży przeznaczonego wyłącznie na chiński rynek smartfona Nokia 6. Po skomplikowanym procesie przejęcia w 2014 r. przez Microsoft działu telefonów komórkowych Nokii, a następnie rezygnacji zarówno z marki, jak i z produkcji tzw. feature phones, czyli komórek z epoki przed-smartfonowej, HMD został założony w maju 2016 r. jako nowa i niezależna spółka mająca wyłączność na produkcję nowych telefonów Nokii, a trzon jej pracowników stanowią weterani z czasów fińskiej komórkowej dominacji.

Nokia 6 jest pierwszym smartfonem o tej nazwie, który używa najpopularniejszego obecnie systemu operacyjnego Android, a za jego produkcję odpowiedzialny jest tajwański Foxconn, będący jednocześnie najważniejszym partnerem Apple przy produkcji iPhonów. Telefon ten będzie można kupić jedynie za pośrednictwem jednej z największych chińskich platform handlu internetowego JD.com w cenie 1699 yuanów (ok. 245 USD).

Zarówno cena, jak i specyfikacja techniczna, sytuują Nokię 6 wśród smartfonów ze średniej półki. Jest ona zaopatrzona w najnowszą wersję Androida 7.0 Nougat, 5,5 calowy wyświetlacz full HD, 16 megapikselowy aparat fotograficzny, 4 GB pamięci operacyjnej RAM, 64 GB pamięci wewnętrznej i poprawiające jakość dźwięku dwa wzmacniacze z technologią Dolby Atmos .

Spektakularny i szybki upadek Nokii, którego finałem było przejęcie tej marki telefonów przez Microsoft, rozpoczął się od momentu zaprezentowania światu pierwszego iPhona przez nie kojarzonego wcześniej z tą branżą Apple Inc.

W cytowanym przez Reutersa oświadczeniu, HMD określiło powód wprowadzenia swojego pierwszego smartfona tylko na rynek chiński jako „pragnienie wyjścia naprzeciw potrzebom konsumentów na różnych rynkach (...) przy uwzględnieniu strategicznej roli jaką odgrywa w skali światowej rynek chiński”.

Za tymi niezbyt jasnymi słowami kryje się nadzieja fińskiego producenta, że spektakularny sukces na tak dużym rynku będzie wstępem do powrotu marki na światowe szczyty. HMD zdaje się jednak bagatelizować specyfikę tego rynku, który w ostatnim okresie coraz wyraźniej preferuje krajowe, mało znane w skali globalnej marki takie jak Oppo i Vivo, wobec światowych potentatów Apple i Samsunga. A bardzo duża konkurencja w tamtejszym segmencie smartfonów ze średniej półki daje Nokii 6 ograniczone szanse zwrócenia na siebie uwagi lokalnego konsumenta. Sentymenty związane z dawniej znaną marką na głodnym nowinek technicznych i szybko zmieniającym się rynku mogą okazać się niewystarczającym atutem.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz