czwartek, 9 lutego 2017

Alibaba kupuje wyłączne prawa do transmisji Zimowych Igrzysk Azjatyckich w internecie

Alibaba Group, chiński lider w handlu internetowym, będący również właścicielem Youku ( 优酷 ), tamtejszego odpowiednika YouTube, zdecydował się na zakup wyłącznych praw do transmisji w nowych mediach nadchodzących Zimowych Igrzysk Azjatyckich, mając nadzieję na zwiększenie popularności swojej platformy streamingowej w ostrej walce o klienta z krajowymi rywalami: iQiyi, LeTV, V.QQ.com i PPTV.

Organizowane co cztery lata, na wzór olimpijski, tegoroczne Zimowe Igrzyska Azjatyckie odbędą się od 19 do 26 lutego w japońskich ośrodkach sportów zimowych Sapporo i Obihiro, a Alibaba Group, które nie ujawniło ceny zakupu wyłącznych praw do transmisji przez internet, liczy że ze względu na liczną ekipę chińskich sportowców, wydarzenie to będzie cieszyło się w Chinach dużym zainteresowaniem.

Prawa do transmisji przez internet były po raz pierwszy licytowane przez organizatorów Zimowych Igrzysk Azjatyckich, co wskazuje nie tylko na symboliczny sukces Alibaby, ale też na coraz większe znaczenie nowych mediów w promocji i organizacji wydarzeń sportowych, i związany z tym wpływ na ich kształtowanie.

Zakup praw do transmisji z Sapporo i Obihiro był już drugim w ostatnich tygodniach znaczącym zaangażowaniem się holdingu internetowego Alibaby w sprawy związane z organizacją światowych wydarzeń sportowych. W styczniu Alibaba Group podpisał z Międzynarodowym Komitetem Olimpijskim 12-letnią umowę sponsorską zobowiązując się do dostarczania organizatorom szerokiego zakresu usług typu chmury obliczeniowej i obsługi związanej z handlem internetowym. W ten sposób Alibaba Group stał się jednym z głównych sponsorów olimpiad, obok takich firm jak Coca-Cola i McDonald's. Umowa z MKOl zagwarantowała również Alibabie udział w tworzeniu oficjalnego internetowego Kanału Olimpijskiego.

W trwającej w Chinach od dłuższego czasu rywalizacji największych tamtejszych serwisów video-streamingowych, początkowy lider rynku Youku utracił swoją pozycję na rzecz iQiyi, serwisu kontrolowanego przez największą chińską wyszukiwarkę internetową Baidu. Stało się tak pomimo połączenia w międzyczasie Youku ze swoim wcześniejszym rywalem Tudou, a słabnąca pozycja Youku doprowadziła ostatecznie do przejęcia tego serwisu w pierwszej połowie 2016 r. przez Alibabę.

Startujące jako platformy streamingowe umożliwiające użytkownikom zamieszczanie i dzielenie się swoimi materiałami wideo, serwisy te coraz bardziej ewoluują w kierunku tworzenia konkurencyjnych wobec tradycyjnych mediów licencjonowanych programów tematycznych, dzięki którym mogą przyciągnąć większą liczbę użytkowników i zyskać przewagę nad konkurencją. Oprócz umów licencyjnych z producentami filmów i seriali, wydarzenia sportowe i prawa do ich transmisji stają się na chińskim rynku video-streamingu najważniejszym argumentem w walce o klienta, zwłaszcza że wzrost popularności sportu w Chinach jest bezpośrednio związany z powstaniem dużej liczebnie klasy średniej i preferowanym przez nią stylem życia, łączącym aktywność fizyczną z zamiłowaniem do elektronicznych gadżetów i wszechobecnością urządzeń mobilnych.

W odpowiedzi na olimpijski sponsoring Alibaby, jego największy rywal Tencent Holdings w styczniu podpisał umowę z amerykańską ligą hokejową NHL, dającą mu prawo do transmisji jej meczów przez internet w ciągu najbliższych pięciu lat.

Rywalizacja platform streamingowych o klienta zyskała w ten sposób oprócz biznesowego, także swój sportowy wymiar.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz