piątek, 10 lutego 2017

Oppo największym producentem smartfonów w Chinach w 2016 r.

Według najnowszego raportu IDC Quarterly Mobile Phone Tracker, Oppo, mało znana wcześniej firma z podkantońskiego Dongguan, stała się w zeszłym roku największym producentem smartfonów w Chinach notując 122 procentowy wzrost sprzedaży w skali roku, osiągając 16,8% udział w rynku i wyprzedzając nieznacznie krajowego rywala Huawei (21,8% wzrost sprzedaży, 16,4% udział w rynku). Dodatkowo, jej siostrzana firma Vivo zajęła trzecie miejsce w rankingu (96,9% wzrost sprzedaży, 14,8% udział w rynku).

Największymi przegranymi w zeszłorocznej rywalizacji producentów smartfonów stały się Apple i do niedawna uważany za jej największego lokalnego konkurenta Xiaomi. Obydwie firmy zanotowały poważne spadki sprzedaży (-23,2% Apple, -36% Xiaomi) oraz wyraźnie straciły swoje udziały w rynku (9,6% Apple, 8,9% Xiaomi). Zarówno dla firmy z Kalifornii, jak i dla jej konkurenta z Pekinu był to pierwszy rok ze spadkiem sprzedaży zanotowany na chińskim rynku.

Zmiany wśród czołowych producentów smartfonów nastąpiły na nie tylko największym na świecie, ale również wciąż dynamicznie rozwijającym się rynku (9% w 2016 r. według danych IDC). Słabe wyniki Xiaomi i niespodziewany sukces Oppo i Vivo, dotychczas uważanych za firmy z drugiego szeregu, było potwierdzeniem powrotu do łask wśród konsumentów tradycyjnych kanałów sprzedaży telefonów komórkowych, poprzez rozwinięte sieci dealerów. Sprzedaż internetowa, na którą najmocniej postawił Xiaomi i której firma zawdzięczała w dużej mierze swój początkowy sukces i rozgłos, stała się coraz mniej znacząca zwłaszcza w rywalizacji o klientów w mniejszych ośrodkach miejskich i na dalekiej prowincji.

Zarówno Apple, jak i Xiaomi przygotowywanymi na ten rok premierami nowych modeli telefonów zamierzają wrócić do rywalizacji o czołowe miejsca na chińskim rynku. Takie same plany mają jednak również inne znane firmy, które poprzedniego roku nie mogą zaliczyć do udanych: Samsung i Lenovo.

Zaostrzająca się rywalizacja wśród czołowych firm spowodowała wypadnięcie z gry wielu mniejszych wytwórców i ten konsolidacyjny trend powinien być w tym roku kontynuowany.

Pomimo swojej wielkości, chiński rynek staje się dla największych krajowych producentów smartfonów coraz mniej wystarczający dla planów dalszej ekspansji, co powoduje że rywalizacja przenosi się coraz bardziej na potencjalnie niewiele mniejszy rynek indyjski. Oppo i Vivo, niespodziewani liderzy rynku chińskiego wiążą z Indiami duże nadzieje i spodziewają się że umożliwią im one umiędzynarodowienie swoich wciąż mało znanych poza granicami Chin marek.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz